tirsdag 29. desember 2009

”Hva gjør du her, min sønn?”


”Hva gjør du her, min sønn?” spurte Gud, Donnie Sax Sanders da han stod bak sceneteppet i Ceazars Palace i Las Vegas, klar til å åpne en ny kveld med showet til den legendariske artisten B.B. King. Opplevelsen bak sceneteppet ble starten på en ny karriere for den lovende saksofonisten som allerede hadde spilt med mange kjente personligheter.

Her er Donnies eget vitnesbyrd og historie
“Jeg vokste opp i en kristen familie og følte tidlig kallet fra Gud. Som 13-åring tok jeg imot Jesus som min personlige frelser og ble døpt. 18 år gammel fikk jeg anledning til å turnere i Europa og Nord-Amerika sammen med et band med stort navn. Der spilte jeg saksofon og sang, og på den måten underholdt jeg med mine musikalske gaver. Jeg ble fortalt at jeg skulle la mitt lys skinne på mørke steder, og jeg trodde at jeg var en sterk kristen som ikke kom til å la meg rive med av denne verden.

Ti år senere i Las Vegas hadde jeg riktignok funnet kisten med gull der regnbuen ender, men jeg var ulykkelig. Jeg hadde hatt det gøy i verden en tid, men nå skjønte jeg hvor høy pris jeg hadde betalt. Jeg hadde mistet gleden fra Herren Jesus i livet mitt, og den freden det gir å være i Hans fullkomne vilje. Herren minnet meg på at den gleden jeg hadde som ung, lå i at jeg tjente Ham. Jeg hadde rotet til livet mitt ved å ta styringen selv. Jesus viste meg at jeg skulle sette meg i baksetet, og la Ham overta rattet. Han viste meg også at jeg måtte snu ryggen til det syndige livet jeg førte. Da ville Han gi meg det hjertet mitt lengtet etter. Jeg valgte å være lydig mot Ham, og Han salvet meg med kraft til å leve for Ham.

Gud viste meg at jeg kunne stole på Ham når jeg ga hjertet til Ham. Han ga meg muligheten til å spre evangeliet om Jesus Kristus, tjene Ham med min sang og musikk, og dele vitnesbyrdet om hvor dypt Han har rørt ved mitt liv, mine barn, min familie og min tjeneste. All ære og pris til Gud!”

Spilte med “de store”
Fortell litt om hvem du spilte med da du var en del av den verdslige underholdningsindustrien. “Jeg spilte med James Brown, Willie Nelson, Kenny Rodgers, Brenda Lee , Waylon Jennings, Conway Twitty, Barbara Mandrell, The Bill Black Combo, B. B. King, i bandet til Elvis og med mange flere.”

Donnie, hva var det egentlig som gjorde så sterkt inntrykk på deg da Gud talte til deg bak sceneteppet i Las Vegas? “Det som virkelig imponerte meg, var at Gud brydde seg nok om meg til å komme til meg der bak sceneteppet i Ceazars Palace. Han spurte meg hva jeg gjorde der. Der og da hadde jeg en samtale med Herren om livet mitt, og jeg ga Ham et løfte om å tjene Hans sønn, Jesus Kristus.
Hva førte denne avgjørelsen til for deg, praktisk og økonomisk?

Et løfte
Den første konsekvensen var at jeg sa fra meg seks måneders spillejobb. Jeg hadde ingen barn på den tiden. Jeg trodde jeg kunne gjøre en avtale med Gud, og sa til Ham: ”Hvis du gir meg en sønn, skal jeg vil tjene deg.” Han sa: ”Adlyd meg, og jeg vil gi deg det ditt hjerte lengter etter.” Jeg adlød Ham og snudde ryggen til verden, og i løpet av de neste seks årene ga Han meg to sønner og en datter. Typisk Gud!”

Velsignet
Fortell litt om hvordan livet ditt har vært etter at du tok avgjørelsen om å lyde Herren. “Mens jeg tjente feil herre på gale steder og med gale motiver, plaget det meg at jeg ikke visste hvor jeg kom til å tilbringe evigheten dersom Jesus kom tilbake eller jeg døde. Jeg har aldri angret på at jeg snudde ryggen til verden. Siden den gang er jeg blitt velsignet på alle måter.”

Norgesvenn
Du har vært i Norge mange ganger før. Fortell oss litt om hvordan det begynte, og hvordan du opplever å gjøre tjeneste i Norge. “Jeg kom til Norge første gang for 30 år siden, etter invitasjon fra den norske evangelisten Viggo Wilhelmsen frå Stokke. Senere har du, Frank, invitert meg over, og dette er min 12. tur til Norge. Jeg tror det er det vakreste landet på jorden når det gjelder natur. Jeg har vært så heldig å få se alle årstider i løpet av disse 30 årene. Gud holder dørene åpne for meg og sender meg tilbake. Jeg opplever at folk er varme og åpne overfor meg, og de er veldig mottakelig for min tjeneste, spesielt musikktjenesten. Jeg spesialisert meg på de store, gamle salmene fra kirkehistorien. Folk elsker gamle, tradisjo-nelle salmene. De er også veldig åpne for Guds beveg-else, og folk søker og ber om mer av Gud i vanskelige tider, slik som nå.”

Formidler liv
Hva er det du ønsker å formidle gjennom din tjeneste?
“Jeg ønsker å formidle liv – Guds liv. Det er den eneste måten jeg kan leve på. Du trenger ikke å selge sjelen for å være vellykket og tjene mye penger, men hva du enn gjør i ord eller gjerning, gjør alt til Guds ære. Jeg ønsker å være med og tenne en ild, og å hjelpe folk til å komme inn i Guds plan med livet sitt. Ingen behøver å sitte på sidelinjen, alle må være med.”

Donnie avslutter samtalen med å fortelle om en ung mann som ble sendt i krigen. En dag ble de beskutt, og den unge mannen kastet seg fram for å beskytte sin beste kamerat mot kulene. Han ble truffet og døde. Kameraten overlevde krigen, og i takknemlighet til ham som ofret livet for hans skyld, oppsøkte han familien hans. Faren viste seg å være en rik mann, men den drepte var hans eneste sønn. Han hadde et flott hus med en stor og verdifull malerisamling. Siden mannen som ble berget fra kulene var amatørkunstner, ville han gjerne vise sin takknemlighet ved å male et portrett av sin døde kamerat. Lenge etter at bildet var overlevert, døde den gamle mannen, og det ble tillyst en stor kunstauksjon. Mange oppkjøpere og kunstelskere møtte fram. Det første bildet som ble satt fram, var amatørmaleriet av sønnen. Det kom ingen bud, for alle satt og ventet på de virkelig verdifulle bildene. Familiens trofast tjener hadde også møtt fram på auksjonen fordi han elsket både sin herre og sønnen hans. Mannen hadde jo mistet jobben sin, og 200 dollar var alt han hadde. Nå bød han hele summen og fikk tilslaget. Dermed sa auksjonarius at auksjonen var over. Testamentet sa nemlig at bildet av sønnen skulle selges først, og at den som kjøpte bildet av sønnen, skulle få alt den rike mannen eide.

Historien minner om Jesus sine ord i
1. Johannes’ brev 5,11-13:
“Og dette er vitnesbyrdet at Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i Hans Sønn. Den som har Sønnen, har livet. Den som ikke har Guds Sønn, har ikke livet. Dette har jeg skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv, dere som tror på Guds Sønns navn.”

Frank Håvik

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vi ber om at du holder en høflig tone i kommentarene dine. Innlegg som inneholder grov språkbruk, sjikane eller innlegg som kan virke støtende vil bli slettet.