torsdag 13. august 2009

Personlig engasjement


Jeg tror at skal vi vi se vekst i vår forsamlinger må vi tenke nytt, eller egentlig gå tilbake til urkirkens måte å leve på. Vi må ta hjemmene i bruk, torget, markedsplassen og arbeidsplassen i bruk. Tragedien er at når vi begynnte å bygge egne hus for utøvelse av det kristne fellesskapslivet, lukket vi mange ute og skapte høye terskler. For 50 år siden og før det, skjedde det ikke så mye rundt om. Hadde man ikke tilgang på kino eller teater, så var alternativet møte på bedehuset. Der møttes folk og en fikk høre nytt. I dag kommer alt til oss gjennom massemedia rett inn i våre hjem.

Mange forsamlinger sitter tilbake i dag med pensjonistgenerasjonen. Spør en etter hva som er årsaken ser de at de unge er flyttet, eller at folk har dødd. Men det er ikke grunnen, for den er egentlig at nye ikke lenger er blitt frelst. Jeg besøkte et bedehus et sted og det var 7 stykker tilbake. Gjennomsnittsalder langt over 70 år. Da jeg spurte om noen hadde blitt frelst i de siste årene såg de forundret på meg. Etter litt diskusjon kom de frem til at den siste de viste med sikkerhet hadde blitt frelst der på stedet ble frelst i 1958. Da skjønner vi hvorfor det stagnerer rundt om.

Mange bedehus med 5-10 mennesker tilbake burde kanskje bestemme seg for å låse av huset inntil flokken er vokst. Hvordan? Ved å ta hjemmene i bruk og utvikle husfellesskap der en virkelig møter hverandre til dypt fellesskap i stedet for å drive skuespill på bedehuset der en har en møtestil som er tilpasset 100 personer, mens en i virkeligheten er bare 5 på møtet. Jeg ha vært i flere slike bedehus og når jeg foreslår å starte husfellesskap får jeg ofte til svar at vi er så få at det er unødvendig. Kanskje grunnen til at de er få er at de mangler det nære fellesskapet?

Derfor må vi tenke annerledes og ikke bare kopiere fortiden. Uansett tror jeg nøkkelen til vekst ligger i at hver enkelt kristen blir bevisst sitt kall, utrustning og kommer i brann for Jesus. Dernest må de trenes i å vinne mennesker for Jesus. Jeg liker fokusen som Rodny Howard Brown har på å vinne mennesker for Jesus. Jeg tror at folk ikke tørr vitne i hverdagen, og i alle fall ikke stille folk på valg til å ta imot Jesus fordi de ikke vet hvordan de skal gjøre det rent praktisk. Å lede folk til frelse har vært predikantenes oppgave. Det må bli hver kristens høyeste kall og oppgave!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Vi ber om at du holder en høflig tone i kommentarene dine. Innlegg som inneholder grov språkbruk, sjikane eller innlegg som kan virke støtende vil bli slettet.